Erasmus+ 2021-2027

Mieszane programy intensywne
Są to krótkie intensywne programy, w ramach których wykorzystuje się innowacyjne metody uczenia się i nauczania, w tym współpracę online. Programy mogą obejmować uczenie się w oparciu o wyzwania, w ramach którego transnarodowe i transdyscyplinarne zespoły współpracują ze sobą, aby sprostać pewnym wyzwaniom, na przykład związanym z celami zrównoważonego rozwoju ONZ lub innym wyzwaniom społecznym, przed jakimi stają konkretne regiony, miasta lub przedsiębiorstwa. Intensywny program powinien mieć wartość dodaną w porównaniu z istniejącymi kursami lub szkoleniami oferowanymi przez uczestniczące w nim instytucje szkolnictwa wyższego i może on trwać kilka lat. Przez zapewnienie nowych i bardziej elastycznych formatów mobilności łączących mobilność fizyczną z wirtualną mieszane programy intensywne mają na celu dotarcie do wszystkich rodzajów studentów ze wszystkich środowisk, kierunków i cykli studiów.
Grupy instytucji szkolnictwa wyższego będą miały możliwość zorganizowania krótkich mieszanych programów intensywnych w zakresie uczenia się, nauczania i szkolenia dla studentów i pracowników. Podczas tych mieszanych programów intensywnych grupy studentów lub pracowników w charakterze osób uczących się będą realizować krótkotrwałą mobilność fizyczną za granicą połączoną z obowiązkowym komponentem wirtualnym umożliwiającym pracę zespołową i wymianę doświadczeń w zakresie e-uczenia się opartego na współpracy. Komponent wirtualny musi zapewniać osobom uczącym się przestrzeń do wspólnej i jednoczesnej pracy online nad konkretnymi zadaniami, które stanowią część mieszanego programu intensywnego i przyczyniają się do osiągnięcia ogólnych efektów uczenia się.
Co więcej, mieszane programy intensywne mogą być dostępne dla studentów i pracowników z dowolnej instytucji szkolnictwa wyższego, w tym studentów miejscowych i personelu miejscowego. W ramach mieszanych programów intensywnych buduje się zdolności w zakresie opracowywania i wdrażania innowacyjnych praktyk nauczania i uczenia się w uczestniczących w tych programach instytucjach szkolnictwa wyższego.


Erasmus+ Przewodnik po programie
, Wersja 1 (2024): 28.11.2023

Zgłaszanie BIP - US jako organizator

Zasady zgłaszania udziału Uniwersytetu Szczecińskiego jako organizatora Blended Intensive Programme (BIP) w programie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna w sektorze Szkolnictwa Wyższego, perspektywa 2021-2027 (KA131)

  1. Pracownik US, niebędący koordynatorem ds. wymiany międzynarodowej, chcący zorganizować BIP zgłasza się do ww. koordynatora z planem BIP, korzystając ze wzoru Działu Spraw Międzynarodowych (DSM). Koordynator bądź pracownik DSM chcący zorganizować BIP samodzielnie wypełnia ww. zgłoszenie.
  2. Do zgłoszenia należy załączyć zgody na udział w BIP min. 2 uczelni partnerskich z 2 różnych krajów UE/EFTA (mogą być w formie wiadomości mailowych). Z każdym zagranicznym partnerem BIP dany wydział US powinien mieć podpisaną ważną umowę inter-instytucjonalną Erasmus+.
  3. Zgłoszenie z niezbędnymi podpisami powinno zostać dostarczone do DSM nie później niż 31 stycznia każdego roku kalendarzowego, żeby DSM US mógł aplikować o przyznanie funduszy na organizację BIP do Narodowej Agencji Programu Erasmus w najbliższym składanym konkursie. W przypadku przyznania funduszy przez NA na jeden lub więcej BIP, środki finansowe będą przyznawane w kolejności dostarczenia kompletnych zgłoszeń do DSM.
  4. Zgłoszenie do DSM nie gwarantuje przyznania środków.
  5. DSM poinformuje pracownika zgłaszającego BIP oraz koordynatora o wynikach konkursu po ich ogłoszeniu przez NA. W przypadku przyznania dofinansowania, kwestie wydatkowania funduszy następują w porozumieniu i zgodnie z wytycznymi DSM.
  6. Kwalifikacja oraz wyjazdy studentów/doktorantów odbywają się zgodnie z Zasadami realizacji wyjazdów krótkoterminowych. Absolwenci nie mogą uczestniczyć w BIP.
  7. Dotyczy tylko sytuacji, gdy część fizyczna odbywa się u jednego z partnerów: Wyjazdy pracowników US jako uczestników BIP są finansowane z wydzielonej puli środków na wsparcie organizacyjne DSM. W przypadku BIP kierowanych do studentów, jednostka może zgłosić maksymalnie 2 pracowników do otrzymania dofinansowania; w przypadku BIP kierowanych do pracowników, jednostka może zgłosić maksymalnie 5 pracowników do otrzymania dofinansowania. Dopuszczalne są wyjazdy na BIP w programie Erasmus+ bez dofinansowania z Programu. Informacja o przyznaniu środków na wyjazdy jest przesyłana do zgłaszającego i koordynatora wraz z informacją, o której mowa w pkt. 5.
  8. Koordynator ds. wymiany międzynarodowej przesyła do DSM listę pracowników-uczestników, o których mowa w pkt. 7 (imię, nazwisko, email, jednostka). DSM przesyła do tych osób wiadomość mailową z wytycznymi dot. złożenia aplikacji oraz podpisania umowy stypendialnej na wyjazd.
  9. Jednostka organizująca BIP zobowiązana jest do określenia punktów ECTS, które zostaną przyznane studentom uczestnikom BIP (min. 3 ECTS) i opisania BIP-u w sylabusie zgodnie z Regulaminem Studiów US. Uczelnia organizująca oraz uczelnie partnerskie zobowiązują się do uznania tych punktów studentom-uczestnikom BIP.
  10. BIP musi składać się z części fizycznej (od 5 do 30 dni) oraz części wirtualnej (dowolna liczba dni), która musi odbyć się przed lub po części fizycznej. Ramy czasowe, w których można zrealizować BIP zostaną podane przez DSM wraz z wynikami konkursu.
  11. Minimalna liczba uczestników (studentów/doktorantów i/lub pracowników odbywających szkolenie) ze wszystkich uczelni partnerskich to 10. Do liczby uczestników mobilności nie wliczają się:
    a) studenci i pracownicy uczelni, w której kraju odbywa się część fizyczna BIP,
    b) nauczyciele akademiccy prowadzący wykłady podczas BIP.
  12. Osoba inicjująca BIP jest odpowiedzialna za wywiązanie się wydziału/jednostki z liczby uczestników BIP, poprawnego przebiegu obu części BIP oraz uzyskania zamierzonych rezultatów.

Formularz – wzór do uzupełnienia
Zasady z akceptacją prorektor ds. organizacji

Zgłaszanie BIP - US jako partner

Zasady zgłaszania udziału Uniwersytetu Szczecińskiego jako partnera w Blended Intensive Programme (BIP) w programie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna w sektorze Szkolnictwa Wyższego, perspektywa 2021-2027 (KA131)

  1. Pracownik US, niebędący koordynatorem ds. wymiany międzynarodowej, chcący przystąpić do BIP zgłasza się do ww. koordynatora z planem BIP, korzystając ze wzoru DSM. Koordynator bądź pracownik DSM chcący przystąpić do BIP samodzielnie wypełnia ww. zgłoszenie. Zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem działań.
  2. Koordynator opiniuje plan i przekazuje go do DSM. Zgłoszenie udziału US w BIP nie gwarantuje przyznania stypendiów na poszczególne wyjazdy. Studenci/doktoranci aplikują o wyjazdy zgodnie z zasadami wyjazdów krótkoterminowych. Absolwenci nie mogą uczestniczyć w BIP.
  3. Dotyczy tylko sytuacji, gdy część fizyczna odbywa się u jednego z partnerów: Wyjazdy pracowników US jako uczestników BIP są finansowane z wydzielonej puli środków na wsparcie organizacyjne DSM, o ile takie środki są jeszcze dostępne. W przypadku BIP kierowanych do studentów, jednostka może zgłosić maksymalnie 2 pracowników do otrzymania dofinansowania; w przypadku BIP kierowanych do pracowników, jednostka może zgłosić maksymalnie 5 pracowników do otrzymania dofinansowania. Dopuszczalne są wyjazdy na BIP w programie Erasmus+ bez dofinansowania z Programu. Po złożeniu zgłoszenia określonego w pkt. 1 DSM w ciągu pięciu dni roboczych poinformuje zgłaszającego o tym czy i w jakiej wysokości środki na wyjazdy są dostępne. Następnie zgłaszający podejmie ostateczną decyzję czy podtrzymuje chęć zgłoszenia US jako partnera.
  4. Koordynator ds. wymiany międzynarodowej przesyła do DSM listę pracowników-uczestników, o których mowa w pkt. 3 (imię, nazwisko, email, jednostka). DSM przesyła do tych osób wiadomość mailową z wytycznymi dot. złożenia aplikacji oraz podpisania umowy stypendialnej na wyjazd.
  5. Osoba inicjująca przystąpienie do BIP jest odpowiedzialna za wywiązanie się wydziału/jednostki z liczby osób biorących udział w BIP ze strony US.
  6. Przystąpienie US do BIP może nastąpić tylko po podpisaniu odpowiednich umów inter-instytucjonalnych z uczelniami partnerskimi biorącymi udział w danym BIP.
  7. Po potwierdzonym zgłoszeniu BIP, DSM wprowadza dany BIP do systemu DreamApply dla studentów oraz pracowników wyjeżdżających.

Formularz – wzór do uzupełnienia
Zasady z akceptacją prorektor ds. organizacji

Zgłaszanie BIP - US jako partner

Dodatek do zasad zgłaszania udziału Uniwersytetu Szczecińskiego w Blended Intensive Programme (BIP) w programie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna w sektorze Szkolnictwa Wyższego, perspektywa 2021-2027 (KA131)

  1. Jeśli BIP zakłada uczestnictwo wykładowców US jako osób prowadzących wykłady/ćwiczenia/zajęcia w części fizycznej programu, która ma miejsce w kraju jednego z partnerów, osoba zgłaszająca BIP do DSM może wnioskować o przyznanie tym wykładowcom, ale nie więcej niż dwóm na jednej BIP, wyjazdów STA w trwającym projekcie KA131.
  2. W tym celu do formularza zgłoszeniowego BIP należy dołączyć wypełnione i zatwierdzone
    przez wykładowcę oraz koordynatora ds. wymiany międzynarodowej odpowiedniego wydziału US Mobility Agreement for Teaching. Zaleca się kontakt z DSM w celu wskazania poprawnego wzoru MA.
  3. W ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania zgłoszenia DSM poinformuje zgłaszającego o tym, czy i w jakiej wysokości środki na wyjazdy są dostępne.
  4. Zgłaszający podejmie ostateczną decyzję czy podtrzymuje chęć zgłoszenia udziału US w BIP.
  5. DSM przesyła do wyznaczonych wykładowców wiadomość mailową z wytycznymi dot. złożenia aplikacji oraz podpisania umowy stypendialnej na wyjazd.

Zasady z akceptacją prorektor ds. organizacji